بازاريابي شبكه اي عبارتست از توزيع محصولات و خدمات از طريق شبكه اي از نمايندگي هاي مستقل. هر نماينده مسئول فروش و مصرف قسمت كوچكي از محصول و سپس جذب ديگران براي انجام دادن همين كار است. حجم فروش از طريق عده ي زيادي از افراد ايجاد مي شود كه هر كدام مقدار كمي از محصول را خريد و فروش مي كنند. حق العمل (پورسانت) بر مبناي آموزش توزيع كنندگان جديد و مصرف محصول و خدمات در آن شبكه پرداخت مي شود. شركت ارائه دهنده ي كالا يا خدمت نيز مي تواند با به كارگيري شبكه اي از افراد كه بابت به اشتراك گذاري محصولات يا خدمات مورد علاقه شان با ديگران از طريق تبليغات دهان به دهان دستمزد دريافت مي كنند، نيازش را به كمپين هاي تبليغاتي گران قيمت مرتفع سازد. فردي كه به دنبال فرصت درآمدي است مي تواند با تكرار دادوستد و فروش در داخل سازمان در حال رشدش، جريان نامحدودي از پورسانت را ايجاد كند.