كتاب حاضر، گزارشي از مباني نظري و فعاليتهاي عملي در يكي از كارگاههاي آموزش معماري دانشگاه تهران است كه نخست آموزش معماري امروز ايران و ابعاد گوناگون آن را بررسي ميكند و سپس به ارائة راهكارها، پيشنهادها و تجربههايي دربارة شيوة آموزش و محتواي آموزش معماري و همچنين رابطة تربيت معمار و آموزش معماري ميپردازد. پشتيبان اين راهكارها نظريهاي است كه راه درست آموزش معماري را در گذر از سه منزل: تزكيه، تعلم و حكمت مييابد. منظور از تزكيه، شرط شاگردي؛ تعلم، لازمة دانشجويي و حكمت، راهنماي دانش است. لازم به ذكر است در كتاب، براي فهم بهتر مطالب، تمرينهايي نيز ارائه شده است.