از نظر رفتاري ـ شناختي، دلبستگي به مواد، رفتارهاي آموختهشدهاي هستند كه از راه تجربه كسب ميشوند. در مدل رفتاري ـ شناختي از هر دو نوع اصل يادگيري يعني يادگيري از طريق همخواني و يادگيري از راه پيامدها استفاده ميشود. يادگيري از راه همخواني يا شرطيسازي كلاسيك، محركهاي خنثي در نتيجة همخوانيهاي مكرر با مصرف مواد ميتوانند در نقش برانگيزانندههايي براي مصرف مواد يا ميل به مصرف عمل كنند. در يادگيري از طريق پيامدها يا شرطيسازي كنشگر، مصرف مواد تحت تاثير پيامدهاست. اگر مصرف مواد لذتبخش باشد «تقويت مثبت» ناميده ميشود. از طرفي اگر مصرف مواد، باعث افسردگي و خلق ناخوشايند گردد كه بازهم احتمال مصرف مواد افزايش مييابد، اين فرايند «تقويت منفي» خوانده ميشود. رويكردهاي درماني مبتني بر مدل رفتاري ـ شناختي، از همين دو مدل يادگيري شرطي كلاسيك و كنشگر تدوين شده است. كتاب حاضر، راهنماي درماني مبتني بر رويكرد رفتاري ـ شناختي است كه به درمان سوء مصرف حشيش در 12 جلسه اختصاص يافته است. اخذ تاريخچه و ايجاد انگيزه؛ مقابله با ولع؛ مهارتهاي ارتباطي؛ كنترل خشم؛ مقابله با افسردگي؛ پايان درمان و برنامهريزي براي آينده برخي از عنوانهاي جلسات درمان است.