در اكتبر 1965 بود كه ادبيات دراماتيك معاصر چيكانو مطرح و شكوفا شد. لوئيس ميگل والدز متاثر از اعتصابات چيكانو در شهر دلانو، در ايالت كاليفرنيا، و به عنوان بخشي از فعاليتهاي اتحادية كارگران مزارع، «تئاتر روستايي» را بنيانگذاشت، تا آن نوع اعتصاب را در قالب نمايش نشان دهد و در ضمن به آن تحرك و معنا بخشد. تئاتر والدز به «سازمان كارگران مزارع» اختصاص داشت و نبايد آن را با «تئاتر روستايي مكزيك» در دهة 1930، كه مربوط به مسائل بهداشت و درمان روستاييان كشاورز بود، اشتباه كرد. تئاتر جيكانو از آغاز كارش ـ به عنوان يار و ياور كارگر كشتزار و يا حامي او در طول اعتصابات طولاني ـ همواره كارآمدتر، فلسفيتر و متعاليتر شده است. مخاطبان در اين كتاب با تاريخچة تئاتر چيكانو در مكزيك و تئاتر معاصر چيكانو كه به كوشش هنرمندان مكزيكيتبار مقيم آمريكا پا گرفته است و همچنين با نمايشنامة «كالاهاي فروشي» به عنوان نمونهاي از اين نوع تئاتر آشنا ميشوند. در ضمن «در انتظار اتوبوس» نيز كه نمايشنامهاي است مستقل در اين كتاب، آورده شده است.