در اين كتاب ابتدا چگونگي به وجود آمدن تئاتر "آف آف برادوي" شرح داده شده و بنيانگذاران آن معرفي گرديدهاند. در ادامه نيز دو نمايش به سبك آف آف برادوي با نامهاي "غسل پرنده" اثر لئونارد ملفي ـ نمايشنامه و فيلمنامهنويس قرن بيستم در نيويورك ـ و "تبعهي دست دوم" اثر "بن كالدون" درج گرديده است. گفتني است تئاتر در آمريكا با نمايشهاي برادوي شناخته شده بود. با صحنهي قاب عكسي، بازيگران زياد، امكانات فراوان صحنه، افكت، نور، موسيقي، صحنههاي مجلل، لباسهاي فاخر، با تماشاگراني از طبقهي بالا و متوسط جامعه، بليتهاي گران و ضوابط خاص نمايشهاي موزيكال، ملودرام و كلاسيك. در تحولات سياسي و اجتماعي سالهاي 1960، گروههاي متعدد نمايشي كه امكان اجرا در اين مكانها را نداشتند و تفكر اين نوع تئاتر را نميپسنديدند، با حركتي نو براي شكلگيري تئاتري متفاوت و جدا از ضوابط حاكم بر تئاتر تجاري دست به تجربياتي تازه زدند. حركتي بر مبناي رابطهي بيشتر با تماشاگر عادي، تماشاگري كه بتواند تئاتري ارزانتر، پرمحتواتر و از دل اجتماع برآمده را ببيند و به آن بينديشد. موسيقيدان و طراحان جوان به سالنهاي برادوي پشت كرده و به فضاهايي در خيابانهاي اطراف منهتن و محلهي گرينچ روي آوردند كه تئاتر آف آف برادوي خوانده شد. اين جا ديگر از سالنهاي تئاتر با استانداردهاي جهاني خبري نبود، بلكه زيرزمين يا كافههاي كوچك با امكانات فني محدود، و فقط متن و بازيگر و استفاده از المانهاي نمايشي جزيي مورد نظر بود.