«پيشرفت و موفقيت آموزش و پرورش و به تبع آن، برنامهريزي آموزشي، تنها در گرو تحقق شرايط فني و كارشناسي نيست، بلكه وابسته به فراهم بودن شرايط اجتماعي، سياسي و اداري نيز هست. به ديگر سخن، كاميابي طرحها و برنامههاي آموزشي، مستلزم تحقق همة شرايط، به صورت همزمان و هماهنگ است؛ شرايطي كه از آنها به «شرايط لازم» و «شرايط كافي» تعبير شده است». نويسندگان در ادامة مقدمة خود نوشتهاند: «كتابي كه هم اكنون پيش روي شماست، با همين رويكرد فراهم آمده است. در واقع، كل كتاب و بخشهاي چهارگانة آن، حول محور دو موضوع اساسي قرار دارد: ضرورت توجه به بعد كيفي برنامهريزي آموزشي در كنار بعد كمي آن، و ضرورت توجه به بعد اجتماعي و سياسي و اداري برنامهريزي آموزشي، در كنار بعد فني و كارشناسي آن. بخشهاي اول و دوم، متكفل موضوع اول و بخشهاي سوم و چهارم، متولي موضوع دوم هستند».