مباحث كتاب، شرح روشها، تجربهها و مهارتها براي برنامهريزي نيروي انساني است كه نويسنده در تدوين آن، بيشتر از ديدگاه مقامات دولتي و آموزشهاي مقدماتي در مقايسه با نظرات كارفرمايان و آموزش تكميلي بهره گرفته است. جهتگيري مطالب كتاب غالبا مبتني بر ابعاد برنامهريزي مرتبط با روابط ميان آموزش و شغل بوده و از بيان ديگر بخشهاي برنامهريزي مانند هزينهها، وجوه نقدي و تدارك مقدمات مورد نياز و نيز تربيت مربي برخوردار است. در بخش نخست كتاب، روشهاي فعلي پيشبيني و بررسي نيازهاي آموزشي در بستر ملي و تاريخي آن مطرح شده و در بخش دوم، نمونههايي از تجربيات اخير عرضه گرديده است. افزون بر آن، در اين بخش سعي شده تا با استفاده از نتايج بررسي اين تجربيات، رويكردي عملي و قابل اجرا در وضعيت مختلف، به منظور ايجاد فرآيند برنامهريزي پايدار، فراهم آيد.