غالب موضوعهاي بحث شده در اين كتاب موضوعهاي مربوط به روشهاي سنجشاند، اما پيش از معرفي روشهاي سنجش در پنج فصل اول كتاب، مفهوم سنجش، هدف، استاندارد، و نيز طبقهبنديهاي مختلف هدفهاي آموزش و يادگيري و دستهبنديهاي انواع روشهاي سنجش كه دانستن آنها پيشنياز يادگيري روشهاي سنجش به شمار ميآيند بحث شدهاند. به ويژه يك فصل كامل به معرفي طبقهبندي تازه حوزه شناختي كه به سرعت جانشين طبقهبندي معروف بلوم ميشود اختصاص يافته است. در كتاب حاضر، همين طبقهبندي مبناي توضيح هدفها و سوالهاي نمونه قرار گرفته است