در اين كتاب آراء فلاسفه غرب بيشتر در مباحث شناخت «فلسفه» و «معرفتشناسي» مورد توجه قرار گرفته است. اما در بخش سوم كتاب كه مربوط به «امور عامه» يا «هستي شناسي» است، كتاب به سبك فلسفه اسلامي نزديكتر ميشود. ويژگي كتاب، حذف فصلهاي مربوط به واجب الوجود است. بنا بر اعتقاد مؤلف، مسئله اثبات واجب الوجود، همانند صفات واجب مربوط به كتب كلامي است. كتاب در سه بخش شناخت فلسفه، معرفتشناسي و هستيشناسي، تنظيم شده است. در بخش نخست ارتباط ميان مكاتب مختلف فلسفه و پيدايش حكمت متعاليه از تأليف آنها بيان گشته است. بخش دوم به موانع و ريشههاي شناخت پرداخته است. بخش سوم كتاب مربوط به امور عامه است.