كتاب مصور حاضر با هدف آشنا ساختن نابينايان با توانمنديهاي خود، نگاشته شده است. بر اين اساس در آغاز سخني چند با والدين و مربيان كودكان نابينا در خصوص برخورد با اين كودكان بازگو شده و مباحث رواني تاثيرگذار در آموزش اين كودكان، بررسي گرديده است. اين مباحث شامل تلقين، ترس، تمركز و حافظه، محيط اجتماعي، تقويت حافظه، دقت، و اعتماد به نفس است. "آموزش مهارتهاي خودياري" مبحث بخش دوم كتاب است. اين مهارت مشتمل است بر داشتن نظم و ترتيب، آراستگي، نظافت شخصي، طرز صحيح غذا خوردن، و آداب اجتماعي، در فصل سوم از "درك محيط و تصور ذهني از پيرامون خود" سخن رفته است. در اين بخش آشنا ساختن كودك با محيط پيرامون، طبيعت و فصول، و حيوانات، مطمح نظر قرار گرفته است. "آشنايي با مهارتهاي حركتي و ورزشي"، "آموزشهايي به منظور تقويت حواس"، "تقويت قدرت بيان در كودكان نابينا"، "مهارتهاي جهتيابي حركت"، "تركيب و كاربرد مهارتهاي آموخته شده" از مباحث ديگر كتاب به شمار ميآيد.