عنوان اصلي:Handbook of metacognition in education, 2009.
در اين كتاب ابتدا به تعريف فراشناخت و توصيف و تبيين مفهوم كنترل فراشناختي پرداخته ميشود. سپس مدلهايي در زمينه اهداف و راهبردهاي كاوشگري در زمينه فراشناخت به دانشآموزان ارائه ميشود. آنگاه نوعي مدل مفهومي براي حل مسئله دانشآموزان داراي ناتواني يادگيري رياضي با مباني شناختي و فراشناختي همراه با كاركردهاي حمايتي و معيوب كودكان و نوجوانان دچار ناتواني يادگيري رياضي، بررسي ميشود. در ادامه مطالعات موجود با محوريت يادگيري در محيط ابررسانه تبيين ميگردد. همچنين امتيازات و چالشهاي فراشناخت مورد نقد قرار ميگيرد و به آموزش خصوصي به عنوان يكي از اثرگذارترين روشها براي كمك به يادگيري دانشآموزان اشاره ميشود. در پايان مطالعات اخير درباره تأثير انواع مختلف حمايتهاي فراشناختي در سيستمهاي آموزش هوشمند، تشريح و توضيحاتي درباره اعتبار بومشناختي مطرح ميشود.