در كتاب حاضر، نويسنده سعي دارد علاوه بر اينكه نظريههاي يادگيري عمده را شرح دهد، به كاربرد آنها در زمينه آموزشوپرورش و زندگي روزمره نيز بپردازد. «در روانشناسي يادگيري، بر كاربرد نظريههاي يادگيري و آزمايشها و تحقيقات متعددي كه در مورد فرايندهاي يادگيري انجام شدهاند تأكيد ميشود.» مؤلف در اين كتاب به بيان ديدگاههايي در مورد يادگيري، مغز انسان، رفتارگرايي و شرطيسازي كلاسيك، شرطيسازي وسيلهاي و كاربردهايش، درآمدي بر شناخت گرايي عناصر اصلي حافظه، ماهيت دانش، بازيابي و فراموشي و عوامل شناختي در انگيزش پرداخته است.