كتاب حاضر براي دانشجويان رشته روانشناسي تهيه شده و داراي سه بخش است. بخش اول با موضوع تفكر شامل مباحثي چون كليات و مفاهيم تفكر، رابطه تفكر با مفاهيم و عوامل شناختي، عوامل شناختي و تفكر، و عوامل تفكر و روشهاي پرورش تفكر است. فصل دوم با موضوع زبان به بحث دربارة مطالبي مثل مفاهيم زباني، فراشناخت زبان و آموزش زبان اختصاص يافته است و در فصل آخر رابطة تفكر و زبان بررسي شده است. نويسنده بر آن است تا سرحد ممكن به نياز دانشجويان رشتة روانشناسي در درس تفكر و زبان پاسخ دهد.