اين كتاب كه با منظور استفادة دانشجويان رشتة علوم تربيتي در مقطع كارشناسي ارشد تدوين يافته در موضوع جنبههاي اجتماعي برنامهريزي درسي، نوشته شده است. از اين رو در اين كتاب نخست، به تشريح انديشههاي پيشتر مطرح شده دربارة برنامة درسي و همچنين مفهوم فرهنگ كه نقش مهمي در فهم مخاطب نسبت به برنامة درسي دارد. پرداخته ميشود. سپس هر يك از فرهنگهاي برنامة درسي بر مبناي يك چهارچوب پژوهشي مورد بررسي قرار ميگيرد. توضيح هر يك از اين فرهنگها شامل: يك نقل قول كه بخش بزرگي از جوهر ديدگاه برنامة درسي را معرفي ميكند؛ تصويري از يك كلاس درس كه در آن، نظرية مربوطه به اجرا گذاشته شده است؛ جمعبندي از اهداف آن نظريه، سوابق آن ديدگاه در نظام آموزش و پرورش كشورها به ويژه آمريكا، مفروضهاي اين برنامة درسي دربارة دانشآموزان، معلمان و ... ميشود. در پايان نيز به تبيين تعليم و تربيت مردم سالار و هدف آماده ساختن دانشآموزان براي درك و فهم فرصتهاي زيست در يك جامعة مردمسالار پرداخته ميشود.