كتاب حاضر در رويكردي تطبيقي دربارة ساختارها، برنامهها و نوآوريهاي مربوط به بهسازي نظام تربيت معلم در ايران نوشته شده است. از اين رو در گام نخست تجارب حاصله از حدود صد سال طراحي و برنامهريزي تربيت معلم به سبك جديد در ايران بررسي شده و در اين راستا نقاط قوت و ضعف آن نيز تحليل گرديده است. سپس با نگاهي به اوضاع جغرافيايي، سياسيي، اقتصادي و آموزشي كشورهاي ژاپن، مالزي، آلمان، انگلستان، هندوستان و پاكستان و تطبيق نظام تربيت معلم اين كشورها با كشور ايران، پيشنهادهايي در زمينة بهسازي نظام تربيت معلم در ايران به منظور استفادة برنامهريزان و دست اندركاران آموزش و پرورش كشور، ارائه شده است. شايان ذكر است در پايان كتاب متن نظامنامة اساسي «دارالمعلمين مركزي ايران» ضميمه شده است.