نگارنده ابتدا مباحثي را در خصوص برنامهريزي آموزشي، تبيين مينمايد كه از آن جمله است: برنامهريزي درسي، تفاوت بين برنامهريزي درسي و آموزشي، شناخت خصوصيات كلي فراگيري، تفاوتهاي رفتاري مؤثر در كلاس اعم از سن، جنس، استعداد، ميزان معلومات، علايق و نگرشها، و مسائل اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي. سپس مباحثي از اين دست را مطرح ميسازد: اهداف آموزشي، طبقهبندي و تحليل هدفهاي آموزشي در حيطهي يادگيري، محتواي آموزشي، روشهاي تدريس، وسايل آموزشي، مهارتهاي آموزشي بعد از تدريس، و الگوهاي آموزشي. به تصريح نگارنده: "يك فعاليت آموزشي بايد طوري طراحي شود كه يادگيرنده 1- تصوير روشني از فعاليتهاي آموزشي از ابتدا تا انتها را در اختيار داشته باشد. 2- از ابتدا آگاه باشد كه چه مطالبي را بايد بياموزد و به چه دليل آن را فراگيرد. 3- برايش مشخص گردد دانش مهارتهاي مورد نياز وي در برنامه در نظر گرفته شده است. 4- رابطهي بين هدفهاي معين شده و فعاليتهاي برنامهريزي شدهي آموزش را بداند. 5- قبل از انجام هر كاري يك الگوي صحيح را ديده باشد. 6- بتواند از روشهاي مختلف آموزشي بهرهگيري كند. 7- تنها مستمع نباشد. 9- بداند در امر يادگيري تشويق و به خاطر عدم يادگيري تنبيه نميشود. 10- بتواند آن چه را آموخته به طرق مختلف به كار بندد. 11- شهامت لازم براي پذيرش انتقادات سازنده را داشته باشد. 12- بتواند با شدايد ناشي از يادگيري مقابله نمايد."