موضوع كتاب حاضر، بررسي و تحليل آموزش به شاگردان معلول و نيازهاي رشدي و آموزشي آنهاست. اين اثر با هدف فراهم كردن اطلاعات مورد نياز معلّمان در رابطه با دانشآموزان با نيازهاي ويژه و براساس جديدترين يافتههاي پژوهشي تدوين شده است. ساختار كتاب، آموزشي است و با زبان روان و علمي ـ تحليلي نگاشته شده است. «كم تواني ذهني»، «نشانگان ويژه»، «اختلالهاي رشدي فراگير»، «ناتوانيهاي جسمي و آسيبهاي مرتبط با آن»، «اختلالهاي زبان و يادگيري» و «مشكلات هيجاني و رفتاري» از جمله محورهاي اصلي پژوهش حاضر هستند.