اين كتاب براي دانشجويان مقاطع مختلف رشتهي روانشناسي آموزشي كودكان استثنايي، نيز مربيان و والدين نگاشته شده و حاوي ديدگاههاي مطرح شده در خصوص آموزش و پرورش كودكان عقبمانده، نيز ارزيابي اين ديدگاهها، معرفي و راهبردهاي ضروري در اين خصوص است. برخي از مباحث كتاب، عبارت است از: "ويژگيها، محدوديتها و علل عقبماندگي ذهني"، "آموزش راهبردهاي يادگيري، امكان يا عدم امكان استفادهي يك دانشآموز عقبمانده از راهبرد نشانهنمايي"، نشانهنماييهاي زباني"، "راهبردهاي خواندن"، "راهبردهاي رياضي و حساب"، "راهبردهاي زبان نوشتاري"، "فنون و راهبردهاي مديريت رفتار"، "سازماندهي آموزش اثربخش"، و "نظريهها و راهبردهاي تحول اجتماعي". به استفاده از اتاقهاي كوچك براي مطالعه يا وسايل جداكنندهي فضا در اتاق، چيدن صندليها دور از پنجرهها و با فاصله از آنها، استفاده از هدفون براي كاهش ميزان سر و صدا، نيز دستهبندي گروههاي منتخب براي مطالعهي گروهي، و تعيين جاي ويژه براي دانشآموزان منزوي يا دانشآموزان خاص تاكيد شده است.