كتاب حاضر كه در هفت گفتار تدوين گرديده، تلاشي است براي مطرح نمودن مبحث مربوط به تئوري ارزش و حقيقت، و تبيين مقولة ارزش مكانها و مجتمعهاي اقتصادي كه در آنها به لحاظ خريد و فروش كالا و خدمات، واژة ارزش نمايان ميشود. از جمله مباحث مندرج در كتاب، ميتوان به اين موارد اشاره كرد: سابقة اصناف در ايران؛ رفتار مصرفكننده؛ توسعة اصناف و اشتغالزايي؛ مقايسة صنايع رقابتي و انحصاري؛ تاريخچة بازار و تجارت؛ وجود مشكلات در پذيرش سود سرمايه؛ ارزش و قيمت در اقتصاد؛ تعريف قانون ارزش؛ مكتب كانونيستها دربارة ارزش و نظرية ارزش و انقلاب صنعتي.