درمان شناختي ـ رفتاري نوعي رواندرماني است كه بر اهميت نحوة فكر كردن و تاثير آن بر چگونگي احساس و رفتار تاكيد ميكند. اين رويكرد درماني به درمانگران كمك ميكند تا نحوة فكر كردن (شناخت) و نحوة عمل كردن (رفتار) را تغيير دهند. به دنبال اين تغيير، احساس بهتري در فرد ايجاد خواهد شد. يكي از ويژگيهاي درمانشناختي ـ رفتاري آن است كه بر مشكلات «اينجا و اكنون» تاكيد ميكند و به جاي تمركز كردن بر نشانههاي گذشته، سعي ميكند تا وضعيت فرد را در شرايط كنوني و فعلي بهبود بخشد. نگارنده مطالب كتاب را در سيزده فصل تدوين كرده است و علاوه بر توضيح دقيق و قابل فهم مباني درمانشناختي رفتاري با كودكان و نوجوانان، رابطة ميان تفكر و احساس را با ذكر مثالهاي واقعي به خوبي توصيف ميكند. افكار خودآيند، خطاهاي فكر، فكر متوازن، باورهاي اصلي، كنترل افكار، كنترل احساس، تغيير رفتار و يادگيري حل مساله از ديگر مباحثي است كه در اين اثر به تفصيل شرح داده شده است.