پژوهش نيازمند وجود منابع مستدل و دقيق، و كاربرد روشهاي صحيح است. در كتاب حاضر، نويسنده سعي داشته مباني پژوهشي در رشتة روانشناسي علوم تربيتي را به مخاطب معرفي نمايد. وي ابتدا به شرح تحقيق و مفاهيم مربوط به آن پرداخته و نگرشهاي علمي ملاحظات اخلاقي در پژوهش را بررسي نموده، سپس مباني نظري و پيشينههاي پژوهش، تدوين فرضيه را شرح داده و در فصلهای بعدی به متغيرهای پژوهش، اندازهگيري اين متغيرها و ابزارهاي اندازهگيري متغيرها و تجزيه و تحليل اطلاعات پرداخته و در آخرين فصل مهارت تدوين و تنظيم گزارش پژوهشي را به بحث گذاشته است.