روانشناسي اجتماعي، علمي بنيادي است كه سعي ميكند دانش خود را در ابتدا، بر اساس آزمايشها و زمينهيابيها بنا كند. گاهي اوقات، نظريهها و يافتههاي حاصل از روانشناسي اجتماعي ممكن است از مشكلات موجود در اجتماع، دور به نظر رسند. بسياري از مشكلات اجتماعي، جنبههاي روانشناختي دارند. بنابراين، روانشناسي اجتماعي نه تنها ميتواند به شفافسازي چنين مشكلاتي كمك كند، بلكه ممكن است در يافتن راهحلها نيز مشاركت كند. كتاب حاضر، روششناسي جديدي را با عنوان «PATH» براي به كارگيري روانشناسي اجتماعي دربارة موضوعات اجتماعي كاربردي و تدوين يك برنامة «مداخله» معرفي ميكند. PATH، برگرفته از حروف اول چهارگام اصلي در مدل، «problem» (مشكل)، «analysis» (تحليل)، «test»، (آزمون) و «help» (كمك) است، كه هريك از فصلهاي موجود در اين كتاب به بحث دربارة يكي از گامهاي اين مدل ميپردازد. ضمن آن كه در كتاب، نمونههاي مختلف آزمونهاي استاندارد شده و مقياسهاي اندازهگيري نظير: مقياس عزت نفس و ابزار مشاهدة گروهي «سيم لوگ»، آورده شده است.