چكيده :
مطالعة حاضر نشان ميدهد روشهاي متنوعي در كشورهاي مختلف در حال اجرا است تا كتابخواني به عنوان يك عادت پسنديده از سنين كودكي در كودكان نهادينه شود و از اين حيث دغدغههاي مشابهي در برنامهريزان فرهنگي كشورهاي مختلف وجود دارد. اين كتاب جلد هشتم از مجموعة «بررسي وضعيت كتاب و كتابخواني در جهان» است و نگارنده به بررسي شرايط مطالعه در كشورهاي ايتاليا، اسپانيا، آلباني و شيلي پرداخته است. وي بدينمنظور مطالب كتاب را در چهار فصل تنظيم نموده است. عنوانهاي برخي از مطالب كتاب عبارتاند از: چشماندازي از خوانندگان ايتاليايي؛ كتابخانههاي مدارس، مواد اطلاعاتي و طراحهاي ارتقاي سواد در اسپانيا؛ كتابخانههاي مدارس در اسپانيا؛ وضعيت مطالعه در آلباني؛ و گزارشي از فعاليتهاي موسسة لافونته براي ارتقاي سطح مطالعه و ادبيات كودكان در شيلي.