در آغاز كتاب تصاويري از "بارت"، محل زندگي و اطرافيانش چاپ شده است. "رولان بارت نوشته رولان بارت" زندگي نامه نامتعارفي به قلم يكي از بارآورترين منتقدان ادبي سده بيستم است. بارت در اين كتاب، در قالب انبوهي از قطعات پيوسته ـ پراكنده، به تامل خلاقانه بر آثار و آراي خود رو آورده و با خلق اثري خاص، همچنان آرايي تازه طرح ميكند: شرح حالي بي سابقه كه شخصيت و سرگذشت سوژه را از راه روايتي رمان گونه به تصوير ميكشد؛ ادبيات، فلسفه، روان كاوي، سياست، زيبايي شناسي، و سخن شناسي با هم در ميآميزد و يكي از نمونههاي خود شناسي تاويلي را خلق ميكند.
اثر حاضر نگاهي است بر زندگي و آثار رولان بارت ـ از بنيانگذاران نظريهي مرگ مولف، نيز بينامتنيت. بر اين اساس، فصل نخست كتاب، "نوشتار و ادبيات"، به نخستين تاليف بارت يعني "درجهي صفرنوشتار" و تاثيرپذيري اين اثر نظريهي ماركسيستي و فلسفه و ادبيات اگزيستانسياليستي اختصاص يافته است. در فصل دوم، با نگاهي بر شيوهي بحث بارت در "درجهي صفرنوشتار" آثار اوليهي او بررسي ميگردد. نشانهشناسي و ساختارگرايي، نيز آثار پساساختارگرايانهي بارت، همچنين مباحث مطرح در نوشتههاي متاخر اين نظريهپرداز، ديگر بخشهاي كتاب را تشكيل ميدهد. براي نمونه نگارنده در مبحث نشانهشناسي بارت با اشاره به اسطورهشناسي از ديدگاه اين نظريهپرداز، خاطرنشان ميسازد: "بارت با پرداختن به انگارهها و ايدههاي رايج در زيستمان فرهنگي معاصر، صرفا اساطير پنهان در پس آنها را افشا نكرده، بلكه اين واقعيت را نشان ميدهد كه ما خود به نوعي از خصلت اسطورهاي چنين انگارهها و ايدههايي پيوسته باخبر بودهايم". براي مثال بارت در تفسيري بر نمايشگاه "خانوادهي بزرگ بشر" در پاريس، نشان ميدهد كه چگونه آثار به نمايش گذاشته در اين نمايشگاه همزاينده و هم ميرانندهاند. از اين رو نمايشگاهي كه فرضا تنوع فرهنگهاي بشري را نشان ميدهد نهايتا كل بشريت را در قالب ايدهاي بيزمان و بيمكان، جاودان و جهانروا ماهيت ميبخشد كه تفاوتهاي تاريخي و فرهنگي را منكر ميشود؛ تفاوتهايي كه نشان ميدهند چگونه يك اثر ميتواند در برخي فرهنگها حاصل يك كار خودخواستهي فردي يا جمعي و در برخي فرهنگهاي ديگر، حاصل كار از خودبيگانه در شرايط سرمايهداري باشد".