در كتابچة حاضر، مجموعهاي از روشها و مهارتها براي مديريت كلاس درس عرضه شده است. به زعم نگارندگان كتاب براي مديريت رفتار دانشآموزان هميشه ميتوان از سياستهاي رفتاري موثر و مثبت موجود در مدارس بهره برد؛ چرا كه رفتار مثبت مديريتي، معلم را در راستاي ايجاد تعامل با دانشآموز ياري ميرساند؛ تعاملي كه به معلم اين امكان را ميدهد تا همزمان هم رفتارهاي مثبت اجتماعي را به دانشآموزان بياموزد و هم عزت نفس و خودباوري را در آنها رشد دهد. آنها معتقدند كه معلم كارآمد، پيش از ورود به كلاس، طبيعت و بافت موقعيتي كلاس درس خود را ميسنجد و براي آن اصول و برنامهاي را تنظيم ميكند؛ اصولي كه بر پاية حقوق دانشآموزان و معلم، مسئوليت آنها، قوانين و فعاليتهاي اجراپذير در كلاس استوار است. در كتاب، بر اين نكته تاكيد شده است كه صحبت آزادانه دربارة مشكلات، جلب حمايت و تبادل آزاد انديشه ميتواند در مديريت رفتار موثر باشد.