پيرامون ما كودكاني هستند كه روشهاي تربيتي معمول دربارة آنها صدق نميكند و اگر به همان روش معمول با آنها برخورد شود به شدت آسيب ميبيند. گروهي از اين كودكان در طيف وسيع اتيسم قرار دارند كه گاه به زبان فارسي به كودكان «درخودمانده» ترجمه شده است. يكي از مشكلات جدي كه كودكان اتيستيك با آن مواجه هستند عدم ارتباط با همسالانشان ميباشد. نگارنده در اين كتاب ضمن معرفي كودكان اتيستيك و بررسي مشكلات رفتاري در اين كودكان، به معرفي روشي درماني در خصوص اين معضل با نام PRT يا «درمان پاسخمحور» پرداخته است. اين روش، روشي بسياري ملايم و در عين حال كارآمد است كه برخلاف روشهاي قبل كه هنگام آموزش به اين كودكان به آنها برنامه ميدادند و آنها را به اطاعت از خود وادار ميكردند، در اينجا كودك آزادي عمل بسياري دارد، تا حدي كه او چارچوب كار را تعيين ميكند و نقش معلم اين است كه از وضعيتي كه كودك در آن قرار دارد يك موقعيت آموزشي بسازد. در اين روش مربي بايد ابتكار عمل زيادي داشته باشد و از هر موقعيتي يك بازي بسازد و با روشي به دور از خشونت و آزار كودك، به او آموزش دهد.