دانش و يا گرايش گسترده و قدرتمندي كه جامعهشناسي را تهديد ميكند و به باور گروهي، در صدد سبقت گرفتن و پشتسر نهادن آن است، دانش و يا گرايش رسانهسالاري و رسانهشناسي است. بر اين اساس رسانهها قادرند چنان عمل كنند كه به وسيلة نتايج كارشان، والاترين شخصيتها، بديهيترين قوانين منطق، علم، عقل سليم، يا معتبرترين احكام و نظريهها را در ذهن مخاطبانشان نامطلوب و متزلزل سازند. تجارب سالهاي اخير مملو از شواهدي است كه از به كار گرفته شدن موفقيتآميز اين طرز عمل در زمينههاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي حكايت ميكند. مجموعة حاضر به بررسي برخي از آخرين تحقيقات و پژوهشها در زمينة رسانهها اختصاص دارد كه نه تنها تعاريف فني بلكه بحثهاي جاري، و ديدگاه مولفان بزرگ را شامل ميشود.