در بيرون جامعة رياضي اغلب اين تصور جزمي وجود دارد كه فرايند اثبات در رياضيات، مفهومي مطلق، پايدار، مستقل از متقضيات زمان و مكان، سلايق شخصي و گروهي و تحولات دانش بشر در طول اعصار است. هرچند به نسبت ديگر شاخههاي دانش بشري در رياضيات اجماع نظر بيشتري نسبت به اعتبار احكام موجود است، ولي مفهوم اثبات دستخوش تحولات تاريخي و درگير ملاحظات جدي فلسفي آموزشي و جامعهشناسي بوده، و هست. نگارنده در اين كتاب با عرضة پژوهشهاي موردي ـ تاريخي سعي دارد توجه خواننده را به وجود مناقشه در اين زمينه جلب كند. يكي از ويژگيهاي كتاب اين است كه موضوع آن از جمله موضوعات نوظهور و خط مقدم تفكر و انديشة جامعهشناختي و فلسفي معاصر است.