روانشناسي در تربيت به مطالعۀ جنبههاي روانشناختي مسائل و فرآيندهاي آموزش ـ پرورش اختصاص دارد و همۀ مسائل تربيتي روز، اعم از اصول، الگوها، نظريهها، شيوههاي تدريس، چگونگي موثر ساختن تدريس، فرايندهاي موثر يادگيري و فرآيندهاي اجتماعي ـ فرهنگي پيچيدۀ مدارس، را دربرميگيرد. نويسنده در كتاب حاضر، ضمن بيان مفهوم روانشناسي و روانشناسي انسان، به بررسي مباحثي چون شناخت تربيت (آموزش و پرورش)، روانشناسي معلمي و معلم، شناخت يادگيرنده و يادگيري، تكنولوژي تربيت، روانشناسي ابزار يادگيري، روانشناسي آموزش يا تكنولوژي درسي، روانشناسي مدرسه، و تربيت معلم پرداخته است.