نظريهپردازان سينما دربارۀ سينما و جوانبي از آن نظرياتي مطرح ميكنند و به بررسي درستي و كارآيي آنها ميپردازند. نظريهپردازان اينكار را به دلايل عملي و نظري انجام ميدهند. از نظر عملي، نظريههاي سينمايي به پرسشهاي مطرح شده از سوي فيلمسازان پاسخ ميدهد. ممكن است فيلمبردار بخواهد ويژگيهاي مثبت و منفي پردۀ عريض و تهيهكننده ويژگيهاي تكنيك سهبعدي را در سينما بداند. در چنين مواردي، نظريۀ سينمايي آنچه را اقليمسازان بيشك از نظر حسي درك ميكنند به روشني و آگاهانه بيان ميكند. نظريۀ سينمايي همچون سايرهنرها و علوم فقط به دليل شناخت هنر سينما پيگيري ميشود. نظريات سينمايي به فيلمها و تكنيكها مشخصا نميپردازد، بلكه به مقولهاي ميپردازد كه ميتوان آن را قابليت سينمايي نام نهاد. اين قابليت سينمایی شامل فيلمسازان و هم بينندگان ميشود. مجموعۀ حاضر حاوي نظرات برخي از نظريهپردازان سينماست. در نگارش كتاب، اولويت به آن دسته از نظريهپردازان داده شده كه نوشتههايشان به انگليسي در دسترس بوده است. فصل نهايي كتاب، نظريات معاصر سينمايي يا انديشههايي اختصاص دارد كه در زمان نگارش كتاب هنوز در حال شكل گرفتن بوده و شكل نهايي پيدا نكرده است.