دنياي كسب و كار با رقابتپذيري عجين گشته است. تداوم حضور فعال در بازار جز از طريق ارتقاي سطح رقابتي محصول ممكن نيست. علماي اقتصاد مهندسي بر اين نكته تاكيد دارند كه كاهش هزينۀ توليد و افزايش مطلوبيت كالا از طريق نفوذ نوآوري در فرآيند توليد و محصول امكانپذير است. نوآوري را ارتقاي كمي و كيفي همراه با جهش فناوري تعبير مينمايند. حضور نوآوري در بازار كسب و كار از طريق فعاليتهاي تحقيقي و توسعه (R&D) تحقق مييابد. تحقيق و توسعه، كارخانۀ نوآوري در هر بنگاه اقتصادي است. كشورها براي دستيابي به اين مهم روشها و مدلهاي مختلفي را تجربه كردهاند. كماكان اين موضوع در صدر مطالبات و فعاليتهاي محتوايي بخشهاي ساده اقتصادي جهان است تا هرچه بيشتر و سريعتر نفوذ نوآوري را در عرصۀ توليدات خويش گسترش دهند. نگارنده در كتاب حاضر فرآيند شكلگيري فعاليتهاي تحقيق و توسعه را در بخش صنعت و معدن كشور به تصوير كشيده و نقاط قوت و ضعف آن را بررسي كرده است.