fiogf49gjkf0d
هنر مانند ساير پديدههاي اجتماعي همچون خانواده، دين، اقتصاد، آموزش، حكومت، ارتباطات، قشربندي اجتماعي و ديگر نابرابريهاي اجتماعي، گروهها و سازمانها، تعامل اجتماعي و نقشهاي اجتماعي و تعامل نمادين، اجتماعي شدن، توسعه و... توجه جامعهشناسان را از آغاز علم جامعهشناسي به خود جلب نموده است. اما در چند دههي اخير هنر و مسائل مربوط به آن بيش از گذشته تحت بررسي و به خصوص پژوهشهاي ميداني توسط جامعهشناسان قرار گرفته است. مباحث جامعهي مدرن، مدرنيته، مدرنيسم و پستمدرنيسم، بخش مهمي از موضوعات و مسائل مورد بررسي جامعهشناسي هنر را تشكيل ميدهد. موضوعاتي مانند جهانيسازي و سياستگذاري فرهنگي؛ هويت فرهنگي؛ كاركردهاي اجتماعي گوناگون هنر؛ مانند كاركردهاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و روانشناختي؛ اجتماعي شدن هنرمندان؛ مخاطبان هنرمندان و ارتباط بين مخاطبان و هنرمندان و هنرهاي گوناگون و... در جامعهشناسي هنر به بحث گذاشته ميشود. در مجموعهي حاضر كوشش شده است تا با تحليل جامعهشناختي از موضوعات و مباحث رايج هنري، ابعاد اجتماعي پديدهي هنر روشن شود. كتاب، مطابق با مباحث رايج در جامعهشناسي هنر در سطح جهاني و از ميان محورهاي مطرح شده در آخرين اجلاسهاي انجمن جهاني جامعهشناسي و برحسب نيازهاي جامعهشناسي هنر در ايران، در دو بخش مباني جامعهشناسي هنر و روندهاي معاصر در جامعهشناسي هنر تنظيم شده است.