fiogf49gjkf0d
تئاتر پديدهاي امروزي نيست؛ اما متناسب با امروز تغيير پيدا كرده است. تعاريف و كاركردهاي متفاوتي براي تئاتر بر شمرده شده كه بر اساس آن عدهاي شيوهها و روشهاي اجرايي تئاتر را فراهم كردهاند. وجوه ايدئولوژيكي، اخلاقي، اجتماعي، آموزشي، فرهنگي، سرگرمكنندگي و بسياري ديگر را نظريهپردازان در حوزهي تئاتر تبيين كردهاند و سالهاي سال همين وجوه، محل تضارب و زايشهاي جديد در عرصهي نظر و عمل بوده است. پژوهش پيش رو بيشتر معطوف به حوزهي نقد تئاتر و البته، حوزهي نقد عملي آن است؛ يعني مجموعهاي از راهكارها براي نقد كردن در تئاتر؛ بنابراين نويسنده كمتر وارد حوزههاي نظريهي ادبي، نظريهي نقد ادبي، جنبشها و حركتهاي تئاتر، نظريهپردازي نقد تئاتر و امثال آن شده است؛ اگرچه به فراخور و متناسب با بحثهاي انجام شده، اشاراتي به عمل آمده است. نويسنده در اين پژوهش به نقد تئاتر صحنهاي توجه دارد و عناصر متعدد آن را بررسي ميكند و از آنجا كه نمايشنامه نيز ركني از اجرا را سبب ميشود به آن نيز پرداخته است.