fiogf49gjkf0d
در جوامع فعال و پويا، پرسش ركن اصلي نظام آموزشي و اجتماعي است، زيرا در بطن خود تلاش، كار و فعاليت دارد و موجب ميشود كه جامعهي بشري به سطحي از آگاهي و دانش برسد و روزبهروز كامل و كاملتر شود، به طوري كه ميتوان گفت بسياري از يافتههاي امروز، نتيجهي پرسشهاي ديروز جامعهي بشري است. به همين دليل بسياري از نظامهاي آموزشي، اصول و مباني برنامهريزي خويش را بر اساس پرسشهاي مخاطبين سازماندهي ميكنند. يعني اين امكان به كودكان داده ميشود كه پرسشها و نيازهاي خويش را مطرح كنند تا برنامهريزان بتوانند محتواي آموزشي را تهيه كنند و دريابند كه كودكان به چه فكر ميكنند؟ چه چيزهايي براي آنها مهم است؟ آرزو دارند دربارهي چه چيزهايي بدانند؟. موسسهي پژوهشي كودكان دنيا، به عنوان يكي از تخصصيترين سازمانهاي آموزشي پژوهشي در حوزهي كودكان با ياري گروهي از كارشناسان اقدام به جمعآوري، طبقهبندي و ثبت 15000 پرسش كودكان كرده و اين پرسشها را در كتاب حاضر، بعد از پرداختن به مباحث تئوريك دربارهي چرايي و ساختار پرسشهاي كودكان، به چاپ رسانده است تا معلمان، خانوادهها و برنامهريزان با ذهنيت كودكان بيشتر آشنا شوند.