fiogf49gjkf0d
تفکر کودکان مشتمل است بر فرآیندهایی ذهنی از جمله حل مساله، استدلال، خلاقیت، مفهوم پردازی، یادسپاری، برنامهریزی و همچنین فرایندهایی که موجب انتقال تفکر کودکان از نوزادی به نوجوانی میشود، رشدشناختی است. کتاب حاضر توسط دو تن از محققان برجستهی روانشناسی شناختی انتشار یافته که حاوی آخرین نظریهها در زمینه روانشناسی رشدشناختی است. از نظر این محققان امروزه کودکان، موجوداتی ناتوان از نظر کارکردهای عالی ذهنی تصور نمیشوند، بلکه بر این باورند که کودکان از بدو تولد دارای ظرفیتهای بالای ذهنی هستند. بر اساس یافتههای جدید روانشناسی شناختی، کودکان انسانهای پر ظرفیتی هستند که میتوانند مانند یک محقق بزرگسال به درک و یادیگری بپردازند. در این کتاب نوع تفکر کودکان و تغییرات ساختارهای درون مغز (سلولهای عصبی)، نظریهی رشد پیاژه (از اهمیت بالایی برخوردار است)، الگوهای مرحلهای رشد پیاژه (حسی ـ حرکتی ـ پیشعملیاتی ـ عینی ـ صوری)، نظریههای پردازشی جسمانی رشد، نظریهی تکاملشناختی، و نظریههای اجتماعی ـ فرهنگی رشد، بیان شده است. همچنین رشد ادراکی، رشد زبان (واجشناسی، معنا، درک کلمات و دستور زبان...) رشد حافظه (روزگردانی، ذخیرهسازی، بازیابی)، رشد مفهومی ، رشد شناخت اجتماعی، حل مساله و در ادامه رشد مهارتهای تحصیلی به تفصیل تشریح گردیده است.