fiogf49gjkf0d
افكار عمومي بخشي از تاريخ ملتهاست كه در بستر قالبهاي ارزشي، اجتماعي و فرهنگي آن جامعه شكل ميگيرد. به عبارت ديگر هر جامعه تنوع فكري و عقيدتي مخصوص به خويش را دارد و واكنشهاي جمعي خاص خويش را نشان ميدهد. با توجه به اهميت افكار عمومي در كشورهاي مختلف، بر مطالعه و شناخت آن به منزلهي يك مقولهي مهم در جامعهشناسي و علوم اجتماعي تاكيد گرديده و در بيشتر رشتههاي علوم اجتماعي به آن توجه شده است. نگارنده معتقد است كه شناخت افكار عمومي به منزلهي اساس و پايهي تبليغات، ارتباطات و روابط عمومي محسوب ميشود. بر اين اساس در كتاب حاضر تاريخچهي افكار عمومي، اهميت، تعريف و تقسيمبندي آن را بيان كرده، همچنين به تشريح شايعه به منزلهي يكي از عوامل مهم در شكلگيري افكار عمومي پرداخته است. وي همچنين مجاري تشكلدهندهي افكار عمومي و شيوههاي تاثيرگذاري بر افكار عمومي را بررسي و در ادامه نقش رسانهها بر افكار عمومي را بيان كرده است. ريشهها و چگونگي شكلگيري افكار عمومي، مفهوم و ماهيت افكار عمومي، رهبران افكار، كاركردهاي تبليغات در افكار عمومي، سنجش افكار عمومي و... عنوانهاي برخي از بخشهاي كتاب هستند.