در كتاب حاضر، نويسنده كوشيده است به هنر تصويرگري در سبكهاي شعري بپردازد تا از اين راه تفاوت اصولي اين سبكها براي مخاطب هويدا شود. نويسنده براي رسيدن به چنين هدفي. بر روي سبكهاي شعري فارسي تاكيد كرده و سپس سعي در تطبيق آنها با مكاتب اروپايي دارد. كتاب به 6 فصل تقسيم شده است. عناويني چون، ماهيت تصوير شعري، تصوير جهان حسي "كلاسيسم" نماد ادبي و اقسام آن، سوررئاليسم و... محتواي كتاب را شكل ميدهند. در بحث سوررئاليسم به شاعران ايراني چون سپهري، بيدل دهلوي و... نيز پرداخته ميشود. نويسنده در پي آن است تا نشان دهد. مباني زيباييشناسانه و معرفتي تصوير و ايماژ در هر سبك، از بنيان و ريشه با ديگر سبكها متفاوت است. منظور نويسنده از مباني معرفتي، فلسفهي هستيشناسي و شيوهي نگرش به جهان و اشياء است كه در ديد هنرمند، نقش فعال بازي ميكند.