نگارنده در كتاب حاضر ضمن تحقيق و جستوجو در مكاتب زبانشناسي و روانشناسي، نظريات گشتاري و نظريات ويگوتسكي، برونر و پياژه را با توجه به عناصر آموزش و رشد و تفكر نسبت به مهارتهاي زباني تحليل كرده و هفت اصل اساسي حاكم بر آموزش مهارتهاي زباني را برميشمرد همچنين مراحل رشد وتكوين هريك از مهارتهاي زباني و فرآيندهاي هركدام را بررسي نموده است. با بررسي نتايج مطالب اين فصل و تحليل توصيفي آنها و بر اساس نتايج تحقيقات به اين نتيجه ميرسد كه مهارتهاي زباني زيرمجموعهاي از زبان هستند كه در شكل فعلي خود براي بيان تفكر مفهومي و شبهمفهومي به كار ميروند. در پايان با طرح چهار جدول تلاش شده تا به چگونگي برنامهريزي درسي و آموزشي زبان اول بر اساس نظام علامتي رمزگذاري و رمزگرداني زبان اول توجه شود.