اين كتاب بر اساس سرفصلهاي مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تدوين گشته و گوشهاي از مسايل و موارد مرتبط در امر تجارت خارجي در آن مطرح شدهاست. نويسنده طي فصلهاي اول تا چهارم به بررسي و شناخت بازرگاني خارجي پرداخته كه زمينه را براي ورود به مباحث تخصصيتر در امر واردات و صادرات فراهم آوردهاست. آشنايي با سازمانها و شبكههاي خدمات بين المللي در امر تجارت خارجي در فصلهاي پنجم تا دهم ذكر شده و در فصل يازدهم كاربر بازاريابي تركيبي در بازرگاني خارجي مطرح گرديدهاست. با توجه به نقش و اهميت سازمان تجارت جهاني در امر صادرات و واردات، در فصل دوازدهم به اين موضوع پرداختهشده و در انتها روشها و شيوههاي تجارت الكترونيك مطرح گرديدهاست.