نگارنده در اين كتاب با اشاره به اين كه ناتوانيهاي يادگيري يكي از پيچيدهترين اختلالهايي است كه در حيطهي كودكان استثنايي مطرح است، انعكاس اين پيچيدگي را در تعريف، طبقهبندي، ارزيابي و آموزش افراد با ناتواني يادگيري برميشمارد. وي بر اين اساس در فصول اوليهي كتاب به تاريخچه، تعريف و طبقهبندي، روشهاي ارزيابي و ويژگيهاي افراد با ناتواني يادگيري اشاره ميكند و در فصول ديگر از روشهاي آموزشي متعدد در زمينهي اختلال زبان شفاهي، اختلال خواندن، نوشتن و اختلال رياضي به همراه مثالهايي عيني با ذكر جزئيات آن سخن ميراند. ازجمله راهكارهاي عرضه شده در خصوص طراحي و اجراي برنامههاي مداخلهاي براي دانشآموزان با ناتواني يادگيري عبارت است از: ارتباط موثر و مداوم معلم ويژه با معلم عادي، مدير مدرسه، روانشناس مدرسه، گفتار درمانگر و والدين، نيز ارزيابي و توسعهي برنامههاي درسي و مديريت كلاس.