عمدهي مطالب جلد دوم از اين مجموعه بدينقرار است: انواع خانوادهها و تاثيرات آن بر نوجوان، نقش تربيتي پدر و مادر، آشنايي با دورهي نوجواني، ويژگيهاي ذهني ـ رواني نوجوانان، ويژگيهاي اجتماعي نوجوانان، نقش محيط در اخلاق نوجوانان، بلوغ نوجوانان، بهداشت رواني نوجوانان، رشد اجتماعي نوجوانان، مسئله دوستي نوجوانان، عزت نفس در نوجوانان، نيازهاي نوجوانان، افت تحصيلي در نوجوانان، بينظمي و شلختگي نوجوانان، مكالمات تلفني نوجوانان، و علاقه به سر و صدا و حركات تند در نوجوانان، پيروي از مد و توجه به لباس و آرايش در نوجوانان، در پايان كتاب توصيهها و راهكارهايي به منظور كاهش مشكلات تربيتي بازگو گرديده كه پارهاي از آنها بدينقرار است. والدين كانون خانواده را محلي امن و پناهگاهي مستحكم براي فرزندان نمايند، والدين بايد به نوجوانان خود احترام بگذارند و به آنها كمك كنند تا عيوب خود را رفع نمايند، والدين نبايد نوجوان را به خاطر ضعفهايي كه دارد تحقير نموده و آنها را با همسانان خود مقايسه كند و صفات نيكوي ديگران را به رخ آنها بكشد، والدين بيش از حد توان و ظرفيت فرزندانشان از آنها توقع و انتظار نداشته باشند و با درك دنياي آنها، به هر مقدار كه تلاش مينمايند از آنها قدرداني كنند، والدين به نوجوانان بياموزند كه از مشكلات نبايد گريخت بلكه راههاي مبارزه با مشكلات و راه حل آنها را به فرزندان خود آموزش دهند، والدين نبايد فرزندان خود را در مضيقهي شديد مالي قرار دهند و بدون كمك آنها را رها كنند، والدين بايد روح مذهب و معنويت را در فرزندان خود تقويت كنند، والدين بايد به فرزندان خود مسئوليتهاي مختلف زندگي را واگذار كنند، والدين بايد توجه داشته باشند كه نوجوان نيازمند انتخاب راه مستقل براي خود هستند، پس نبايد الگوهاي بزرگسالي خودشان را به او تحميل كنند.