در اين كتاب نخست به اهميت اوقات فراغت، ارزش و اعتبار آن، انواع زمان و اوقات فراغت، مذمت بيهودگي و سرگرميهاي پوچ، و محتوا و مفهوم اوقات فراغت، اشاره گرديده و پس از آن به ديدگاه نظري و كاركردگرايي اوقات فراغت پرداخته شده است. مباحث بعدي كتاب عبارتاند از: كاركردهاي اوقات فراغت، ديدگاه انسان و اوقات فراغت، نيازهاي نوجوانان و اوقات فراغت، تاريخچهي اوقات فراغت در جهان، دلايل اهميت برنامههاي اوقات فراغت خارج از مدرسه، كودكان و اوقات فراغت، و استانداردهاي اساسي به منظور برنامهي كيفي در اوقات فراغت، به تصريح كتاب: "فراغت واقعي يعني زماني كه شما در آن زمان، كار (كاري كه در قبالش پول دريافت ميكنيد) انجام نميدهيد، اما صرف اوقات فراغت از آن جهت مهم است كه براساس آن ميتوان موقعيت اجتماعي هركس را مشخص كرد، به اين شكل كه توانايي درگير شدن در فعاليتي كه وقت آزاد شخص ميگردد موقعيت وي را در اجتماع نشان ميدهد. مطالعهي اوقات فراغت در ارتباط با مفاهيم آن به بحث آزادي، استقلال و محدويتها و ساختار آن ارتباط دارد كه ميتوان برخي مسائل را در فرآيند قدرت و امتياز يا قدرت و طبقه مشخص نمود در اين اوقات فراغت ميتوان به دنبال هويتها بود و استقلال فرهنگ بومي ميتواند مورد نظر قرار گيرد".