مجموعهي حاضر، مشتمل است بر طرحهايي (كاريكاتورهايي) از "محسن نورينجفي" كه در باب ويژگيهاي اين طرحها در كتاب تصريح شده است: "آثار نوري نجفي در اين مجموعه را ميتوان بين دو طيف طراحيهاي طنزآميز و سياه دستهبندي كرد. اين گونه طراحيها به علت قرار دادن عناصر متضاد، متناقض، ناهمگن، و نامتجانس در كنار هم، وارد عرصهي نوعي خاص از طنز ميشود و چنان كه مورد بررسي نقدنويسي اروپايي قرار گيرد به سادگي از آن به عنوان (سياه) "Noir" نام خواهد برد. ضمن اين كه معمولا تحليلگران اروپايي خيلي ساده لفظ گروتسك را هم در چنين مواردي به كار ميبرند. وضعيتي تعريف شده بين خنده و گريه، حالت تعادلي ناپايدار در فاجعهاي خندهآور. نوري نجفي در اين طرحها كمتر از اغراقهاي كاريكاتوري و يا كارتوني استفاده كرده و يا اصولا ميتوان گفت كه استفاده نكرده. اما به هيچ وجه نميتوان گفت كه اين آثار طراحيهاي ساده است، بلكه بنا به ... چند خصوصيت ... يعني ايجاد تناقض و تضاد با تركيببندي عناصر ناهمگن و نامتجانس كاريكاتور، كارتونهايي است در گونهي "ژانر" طراحي طنزآميز و طنز سياه ... هر طرح و كاريكاتور داراي يك سوژه است و از عناصر بصري به اندازهاي استفاده شده كه نياز بوده، به همين جهت آثار پرگويي نيست و در كل هر طرح منطقي داراي سه اصل تز ـ نهاد، آنتي تز ـ برنهاد، و نتيجه يا سنتز است. يعني معمولا در هر طرح تنها دو عامل متضاد يا متناقض يا ناهمگون و نامتجانس با هم درگيرند و تز و آنتي تز در عملكرد خود، به نتيجه يا سنتز، يعني بيان مفهومي كاريكاتور يا پيام، ميرسد. اغلب طرحها داراي نماد و سمبلهاي آشنايي است، ملي و يا نمادهايي با گسترهي جهاني. رمزگشايي از بعضي از طرحها به علت نوع نگرش فلسفي شرقي در اين آثار ساده نيست و ميتواند با تأويل چندگانه هم روبهرو شود ... آن چه در آثار نوري نجفي با اهميت بيشتري به آن پرداخته شده محتوا و پيام اثر است. روي هم رفته ميتوان گفت تمام آثار اين مجموعه داراي پيام است كه بخشي از اين پيامها فلسفي و نشأت گرفته از تفكري شرقي است ... اغلب پيامها به مقولات و مفاهيم كلي ارتباط دارد، مفاهيمي كه براي جهان و جامعهي انساني موضوعات شناختهشدهاي است. مفاهيمي چون محيط زيست، جنگ، قدرت، ثروت، فقر، مرگ، تهاجم فرهنگي، گرسنگي، از خودبيگانگي، اسارت انسان، خرد در مقابل بيخردي، نمايش مغز به عنوان انديشه و تفكر."