سنجش و ارزيابي يادگيري دانشآموزان و دانشجويان، از وظايف اصلي معلمان است و كلاس درس يك موقعيت سنجش به حساب ميآيد. بهترين روش ارزيابي نيز، بررسي آزمونهايي است كه معلمان به يادگيرندگان ميدهند. كتاب حاضر در چهارده فصل تدوين و مفاهيم سنجش و اندازهگيري و آزمون به شيوهاي آسان معرفي شده است. نويسنده در فصل نخست به تعريف مفاهيم، واژهها و اصطلاحات پرداخته و فصلهايي را به مقياسهاي اندازهگيري، انواع آزمونهاي رواني و تربيتي و انواع ارزشيابيهاي آموزشي اختصاص داده است. همچنين هدفهاي آموزشي را طبقهبندي كرده و انواع آزمونها از جمله تشريحي، كوتهپاسخ، عيني و چندگزينهاي را بررسي كرده است. نمرهگذاري و ارزشيابي و كاربرد روشهاي آماري در تفسير نمرات از ديگر موضوعات مطرحشده در اين كتاب است. نويسنده در ابتداي هر فصل ضمن طرح مقدمه، هدفهاي دقيق آموزشي را بيان كرده و در پايان فصل خلاصهاي از مباحث و خودآزمايي مرتبطي را ارائه داده است.