كتاب حاضر از مجموعة «بررسي وضعيت كتاب و كتابخواني در جهان» است كه در آن پژوهشي دربارة «نتايج برنامة قهرمانان مطالعه در مدارس انگليس» ارائه شده است. طبق يافتههاي اين پژوهش، برنامة قهرمانان مطالعه در سال 2005 م در كشور انگليس اجرا شده است. با تحليل نتايج اين برنامه، اين گونه استنباط ميشود كه 61/2 درصد دانشآموزان انگليسي، از مطالعه لذت ميبرند، اما دختران بيش از پسران به مطالعه علاقهمند هستند. از سويي با افزايش سن، ميزان مطالعه و لذت بردن از آن كاهش مييابد. همچنين وجود عواملي نظير: دريافت جايزه، سفر به مكانهاي مورد علاقه، ديدار با افراد موفق و مشهور، و اختصاص فضاهاي مجازي اينترنتي براي دانشآموزان، ميتواند آنها را به مطالعه تشويق كند. البته نقش خانواده، دوستان و مدرسه در تشويق دانشآموزان به مطالعه بسيار مهم است. در پايان كتاب نيز فرم برنامة قهرمانان مطالعه پيوست شده است.