ذهن مخاطبان و مهندسي ذهن آنها ميتواند در فرايندهاي ارتباطي فروش، تبليغات و بازاريابي نقش موثري داشته باشد. به عقيدة نگارندگان، ان. ال. پي رويكردي منظم و كلينگر براي درك اثربخشي ذهن هر فرد در زندگي فردي و سازماني است و ميتوان با بررسي آن عوامل بازاريابي را در راستاي ذهن مخاطب پيش برد. ان. ال. پي در بازاريابي، تبليغات و ارتباطات بر سه پاية اساسي استوار است: اعصاب و شبكههاي عصبي، زبان و زبانشناسي، و برنامهريزي. نگارندگان در كتاب حاضر ضمن تعريف ان. ال. پي، مبحث مهندسي ذهن را با طرح موضوعاتي مانند ساختار مهندسي ذهن و ان. ال. پي در تبليغات و ارتباطات، نقش اعصاب در تبليغات، و ضمير خودآگاه و ناخودآگاه در تبليغات و ارتباطات بررسي كردهاند. بخش پاياني كتاب نيز به اصول ششمادهاي تبليغات و ارتباطات در ان. ال. پي اختصاص يافته است.