fiogf49gjkf0d
كتاب حاضر به منظور آشنايي دانشجويان رشتههاي آموزش ابتدايي و علوم تربيتي با كتابخانه واصول كتابداري در هفت فصل تهيه و تدوين گرديده است. در فصل اول تاريخچهي كتاب و كتابخواني در جهان اسلام و ايران بررسي شده است. فصل دوم در باب مفهوم ارتباط و سير تاريخي خط از ابتدا تا كنون است. فصل سوم به تعريف كتاب، شناخت اجزاي مختلف كتاب، توضيح بخش مرجع و انواع منابع و نيز معرفي دو نشريهي مهم علوم تربيتي اختصاص يافته است. در فصل چهارم اطلاعاتي در زمينهي تعدادي از وسايل و تجهيزات لازم با توجه به استاندارد كتابداري و انواع كتابخانههاي موجود در دنيا و بخشهاي مختلف كتابخانه و نيز عملكردهاي آنها فراهم آمده است. فصل پنجم به تعريف طبقهبندي و معرفي دو نظام ردهبندي مشهور در دنيا اختصاص پيدا كرده است. در فصل ششم سعي شده در خصوص نرمافزارهاي رايج در علوم كتابداري با عناوين كاوش، نوسا و پارس آذرخش مطالبي مختصر و لازم عرضه گردد. در فصل هفتم نيز تعريفي از تحقيق و مراحل پژوهش به طور مختصر به دست داده شده است.