نگارنده در اين كتاب، ابتدا سه كليد طلايي موفقيت را برشمارده كه عبارتاند از: اعتماد به نفس، تلاش، و پشتكار. سپس راهبردهاي يادگيري را معرفي نموده است كه شامل راهبردهاي شناختي و فراشناختي هستند. منظور از راهبردهاي شناختي در اين تعريف، توانايي مرتبط و يكپارچه كردن اطلاعات جديد با دانش قبلي است. فراشناخت نيز دانشي است كه به فرد كمك ميكند تا دربارهي تفكر خود، در طي و بعد از حل مساله بينديشد. در ادامه مراحل برنامهريزي درسي بازگو شده است. "توصيههايي براي مديريت زمان" مبحث بعدي كتاب است. سپس آزمون سنجش مهارتهاي مطالعه، طي جدولي درج گرديده است. مطالعهي مؤثر و عوامل مرتبط، حافظه و تقويت آن، مهارتهاي يادداشتبرداري، اضطراب امتحان و شيوههاي مقابله با آن، تمركز حواس و راههاي تقويت آن، مهارتهاي آمادگي براي انواع امتحان، سبكهاي يادگيري، روشهايي براي موفقيت و آمادگي در كنكور، و مهارتهاي مورد نياز يك يادگيرنده از عناوين بعدي كتاب به شمار ميرود.