اين كتاب شامل اطلاعاتي دربارهي آموزش و يادگيري براي متخصصان اطلاعرساني است. در كتاب موضوعاتي نظير آمادهسازي و كاربرد اهداف، مقاصد و نتايج يادگيري، محتوا و ساختار برنامهريزي، آمادهشدن براي كلاس درس، بعضي توجهات خاص براي آموزش الكترونيكي و تاثيرات آن برفرايند برنامهريزي بررسي شده است. كتاب حاضر برگرفته از دو مدل ALA كه برگرفته از انجمن كتابداري امريكا است كه در آن سواد اطلاعاتي مجموعهاي از مهارتهاي لازم براي يافتن، بازيابي، تجزيه و تحليل و استفاده از اطلاعات است و مدل دوم هفت ركن دانش متعلق به بريتانيا است كه توسط انجمن كتابخانههاي دانشكدهاي، ملي و دانشگاهي در گروه كاري مهارتهاي اطلاعاتي مطرح شده است كه هماكنون كميتهي مشورتي سواد اطلاعاتي ناميده ميشود. اين مدل شامل خلاصهي هفت مهارت بدين شرح است: 1- توانايي تشخيص نياز به اطلاعات، 2- توانايي تشخيص راههايي كه شكاف اطلاعات وجود دارد، 3- توانايي ايجاد راهبردهايي براي مكانيابي اطلاعات، 4- توانايي شناسايي و دسترسي به اطلاعات، 5- توانايي مقايسه و ارزيابي اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف، 6- توانايي سازماندهي، به كارگيري و مبادله اطلاعات با ديگران به شيوههاي مناسب، و 7- توانايي تركيب و ايجاد اطلاعات موجود كه به ايجاد دانش جديد كمك ميكند.