مجموعهي تفكر نقاد
عنوان اصلي: Critical thinking : an introduction to the basic skills,7th ed, c[2015].
كتاب حاضر نخستينبار با عنوان "تفكر نقادانه: مقدمهاي بر مهارتهاي بنيادي" و ترجمهي علي ميرعمادي توسط قلمستان هنر، ۱۳۸۴ منتشر شده است
عنوان ديگر:تفكر نقادانه: مقدمهاي بر مهارتهاي بنيادي.
معرفي كتاب
يك فرق اساسي بين تفكر نقادانه و نقهاي روزمره، عنصر نظم است. به اين معنا كه متفكر نقاد ميداند كي سكوت كند، كي همدلي كند، كي نقد كند و... . بسياري از كتابهاي تفكر نقادانه حاوي فهرستي از دانشها و مهارتهاي لازم براي تفكر نقاد است، ولي معدودي از اين كتابها به ما الگويي ميدهند كه بدانيم از كجا شروع كنيم و در كجا ختم كنيم. اين كتاب يكي از همان منابع است. اين كتاب از سال ۱۳۹۰ تاكنون منبع اصلي واحد تفكر نقادانه در دانشگاه علوم پزشكي تهران بوده و الگوي پيشنهادي آن بهطور غيررسمي بارها اعتباربخشي شده است. با مطالعهي اين كتاب ياد ميگيريم چطور به لحاظ ذهني شلخته نباشيم، تشخيص دهيم در نقد كجا هستيم و آيا مسير نقد را ادامه دهيم يا برگرديم و شهود را جايگزين تجزيهوتحليل استدلال كنيم، يا به علت عدمكفايت ادله سكوت كنيم و قضاوت در مورد يك مدعا را به حالت تعليق درآوريم. براي اين كار لازم است در مرحله اول كاربرد زبان را بشناسيم، مفاهيم كليدي را روشن كنيم، سپس استدلال را از رقباي مشابهش (زبانبازي، متلك، گوشهكنايه، برچسب زدن و...) تميز دهيم. سپس به تجزيهوتحليل استدلال بپردازيم و در مرحلهي آخر استدلال را ارزيابي كنيم و بگوييم چرا فلان استدلال قوي يا ضعيف است و بدانيم در اين مسير يك ميانبر هم هست. به اين معنا كه لازم نيست هميشه درگير تجزيهوتحليل موبهموي استدلال شويم بلكه گاهي در همان ابتدا ميتوانيم الگوهاي مغالطهآميز را بشناسيم، تشخيص دهيم، ارزيابي كنيم و در اين مسير در وقت صرفهجويي كنيم. پس از اينكه الگوي اين كتاب در ذهن نقش بست بهراحتي ميتوان در مواجهه با متون و گفتوگوهاي متنوع، اين الگو را به كار بست و نقدي منظم و كارآمد را جايگزين نقدي نامنظم و غير كارآمد كرد.
دكتر اكبر سلطاني مسئول گروه تفكر نقاد ابن سينا
عنوان اصلي كتاب : CRITICAL THINKING An Introduction to the Basic Skills Seventh Edition
آنچه اين كتاب درسي را از كتابهاي مشابه متمايز ميكند وضوحي است كه تا حدي زيادي به يمن نحوهي ساماندهي مضامين ارائهشده به حاصل آمده است. نويسندگان بهجاي آنكهبه شيوهي بيروح ساير كتابهاي درسي، جداجدا به هر يك از جنبههاي مختلف تفكر انتقادي و كاربرد آنها بپردازند، اين مفاهيم و مباحث را بهرواني پرورانده و قدمبهقدم پيش بردهاند. بهواسطهي چنين رويكردي، جنبههاي مختلف تفكر دقيق نقادانه بهتدريج پيش چشم خواننده كنار هم قرار ميگيرد تا او بتواند در طي اين مسير مهارتهاي تفكر انتقادي را در خود بپروراند.
«جاشوا اسميت، دانشگاه ميشيگان»
اينكه نويسندگان موفق شدهاند مباني تفكر انتقادي را بهزباني ساده شرح دهند و در عين حال معيارهاي سختگيرانه و ظرافتهاي فلسفي را نيز پيش چشم داشته باشند دستاورد بزرگي است كه من در كتابهاي ديگر سراغ ندارم... اين كتاب نه تنها شرحي عالي و جامع از مباحث اصلي و پايهاي تفكر انتقادي به دست داده، بلكه به مقولههاي مرتبطي چون نقادي رسانههاي ارتباط جمعي، نگارش و ارزيابي مقالات استدلالي، و تناقض نماها و معماهاي فلسفي نيز پرداخته است.
«مانش آنانت، دانشگاه اينديانا»
اگر ميخواهيد به مهارت تميز دادن باورهاي موجه و معقول از اعتقادات ناموجه و بيپايه دست يابيد، خواندن اين كتاب را مؤكداً توصيه ميكنم.
«ديويد متيسن، دانشگاه كارلتن»